Afval uit London zorgt voor stadsverwarming in Västerås

Cores bracht Street Fuel Ltd in Engeland in contact met EFO AB in Zweden. Sindsdien vertrekt er elke maand een schip met 3.000 ton RDF (Refuse Derived Fuel) vanuit Londen naar de verbrandingsinstallatie in Zweden die zorgt voor stadsverwarming van de stad Västerås.

Street Fuel Ltd, UK

Street Fuel Ltd is onderdeel van HTL Recycling and Waste Management Services, één van de grootste recycling and waste management specialisten in het zuidoosten van Engeland. Paul Watkinson is er commercieel manager. Net als Paul Cobelens komt hij uit een familiebedrijf en is hij al vanaf jonge leeftijd werkzaam in waste management. Hoogwaardige dienstverlening en een grote betrokkenheid, dat vinden ze beide belangrijk. Misschien passen de bedrijven daarom wel zo goed bij elkaar. Paul Watkinson: “Paul Cobelens is a very helpful guy. He is always on the end of the phone, nothing is too much for him. When we have a new client that I would like to introduce to him, he comes straight away. It’s that personal touch, the one to one basis.”

Afzetkanalen vinden

Cores helpt Street Fuel met het vinden van afzetkanalen voor RDF (Refuse Derived Fuel), het restmateriaal dat overblijft na recycling op de Material Recovery Facility van Hinkcroft Transport. Paul Cobelens: “Het afval komt uit Londen. Daar is geen crisis, dus een overschot aan afval. En in Engeland zelf zijn de afzetmogelijkheden beperkt. Storten kost steeds meer geld, want is niet duurzaam. Er is wel een inhaalslag aan de gang, maar voor verbrandingsinstallaties zijn grote investeringen en vergunningen nodig. Exporteren is daarom interessant. Residu heeft een hoge energiewaarde, en het gaat om grote volumes. “

Alles voor de beste oplossing

De samenwerking tussen Märten Eriksson en Paul Cobelens gaat al 15 jaar terug en kenmerkt zich door wederzijds vertrouwen. Samen gaan ze voor de beste kwaliteit en prijs in de markt. Märten Eriksson: “Cores provides an administrative and proactive link between the producer and the End-user. They have a good track record and experience of developing waste management. Besides, working with Cores is quite easy. Always a quick response.”

EFO AB, Zweden

EFO AB is een bedrijf van 8 Zweedse energiebedrijven en een van Zwedens grootste importeurs van biomassa. Gemiddeld importeren ze per jaar van uit de hele wereld 750.000 ton aan verschillende soorten. Allemaal bedoeld voor de energiemarkt. Het grootste deel van de biomassa komt van gerecycled materiaal, of het residu daarvan. EFO Door op grote schaal in te kopen, realiseren ze schaalvoordeel en kunnen ze transportlijnen optimaal benutten. Märten Eriksson is Waste Fuels Coordinator bij EFO. Hij is verantwoordelijk voor de inkoop van secundaire afvalstoffen zoals RDF en SRF, met name uit Engeland. Deze afvalstoffen worden per schip geleverd aan de Zweedse installaties voor de productie van energie en stadsverwarming. Paul Cobelens: “De bevolkingsdichtheid in Zweden is veel lager, dus er is ook veel minder afval. Vroeger importeerden ze dure biomassa uit Noorwegen en Canada. Nu hebben ze hun portfolio veranderd, omgeschakeld naar afval en nu ontvangen ze geld. Zij zoeken wereldwijd naar betrouwbare partijen en kijken goed naar het financiële plaatje. Daar kunnen wij als Cores goed bij helpen. De marge in de prijs bieden wij door ook de logistiek heel goed te regelen. Overland of per schip, we rekenen alles door voor de beste oplossing.”

Street Fuel Ltd & EFO AB

Cores zorgde voor een driejarig contract voor de afname van 90.000 ton RDF van Street Fuel door EFO. Per jaar zetten 10 schepen met 3.000 ton afval uit de Engelse hoofdstad koers naar Scandinavië.

Street Fuel pakt het materiaal in voor transport en Cores doet de rest: de door-to-door levering, het regelen van de exportvergunningen, het aan- en afmelden van de transporten en de logistiek zelf. Paul Cobelens: "Het is zaak om alles te begeleiden, het gaat om de kwaliteit van het product en het laten aansluiten van de processen. Daarom zijn we bij het laden en bij het lossen. Het materiaal dat binnenkomt in Zweden wordt eerst geanalyseerd. Op verbrandingswaarde, maar ook op metalen en chloor. De uitstoot van de verbrandingsinstallatie moet immers aan strenge eisen voldoen. Daarom moeten we van tevoren goed testen. En zorgen we voor een chemische analyse. Maar ook de regelgeving voor het transport luistert nauw. Er moeten bijvoorbeeld wel 6-8 lagen verpakking omheen, voor in de haven en onderweg."

In de warmtekrachtcentrale van MälarEnergi wordt het afval uit Londen eerst opgewerkt en dan omgezet naar energie. Zweden heeft geen uitgebreid aardgasnetwerk, veel steden hebben hun eigen stadsverwarmingsinstallaties. Ze produceren heel lokaal en grotendeels op basis van afvalstoffen. Dat is klimaatneutraal en duurzaam. MälarEnergi verwarmt op deze manier 98% van de stad Västerås, vlakbij Stockholm.

In de warmtekrachtcentrale van MälarEnergi wordt het afval uit Londen eerst opgewerkt en dan omgezet naar energie. Zweden heeft geen uitgebreid aardgasnetwerk, veel steden hebben hun eigen stadsverwarmingsinstallaties. Ze produceren heel lokaal en grotendeels op basis van afval. Dat is klimaatneutraal en duurzaam. MälarEnergi verwarmt op deze manier 98% van de stad Västerås, vlakbij Stockholm.

En er is meer…

Behalve naar Zweden gaat er ook RDF vanuit Street Fuel naar andere landen. In Frankrijk wordt hoogcalorisch RDF afgezet ten behoeve van een cementoven voor het terugwinnen van energie en materialen als vervangmiddel voor fossiele brandstoffen en zuivere grondstoffen. In een recyclinginstallatie wordt het opgewerkt tot ‘fluff’ en daarna geïnjecteerd in de vlammen die een temperatuur van 2.000 graden kunnen bereiken. De hoge verbrandingswaarde maakt de RDF zeer geschikt voor dit soort verbranding. Paul Watkinson: “Cores is always helping us to find new outlets for our materials, he introduces us all across Europe. We do so many things and he helps us to fulfill our business.”

Paul Cobelens,
Directeur, Cores Environment BV
Paul Cobelens

Benieuwd naar de mogelijkheden?

Bent u benieuwd wat Cores Environment voor u kan betekenen of heeft u een brandende vraag? Neem gerust contact met ons op.

Stuur een bericht Connect op LinkedIn